Open brief aan EFPIA

Promotieartikelen zijn als enige reclamemedium in staat om de vijf zintuigen aan te spreken. In een wereld waarin consumenten overstelpt worden met reclameboodschappen, nemen promotieartikelen dan ook een unieke positie in!

Geachte Europese Federatie van Verenigingen van Farmaceutische Bedrijven (EFPIA),

Wij zijn trots op de jarenlange relatie tussen onze sectoren en zeggen u dank!
Zolang als wij ons allebei kunnen herinneren, zijn onze sectoren met elkaar verbonden. De farmaceutische industrie gebruikt promotionele producten lang niet alleen om meer merkbekendheid te genereren. Nee, u gebruikt promotionele producten ook vaak op een creatieve en doorgaans educatieve manier. Om patiënten en consumenten goed over uw producten en diensten te informeren en te instrueren. In een wereld waarin het internet is uitgegroeid tot “de tweede opinie”, is het immers belangrijk dat patiënten en consumenten correcte informatie krijgen over uw producten en diensten.

In een wereld waarin consumenten overstelpt worden met reclameboodschappen, nemen promotieartikelen dan ook een unieke positie in! Een gedrukte advertentie, een pop-upreclame, een tv- of radiospot: stuk voor stuk kunnen ze de consument verstoren of afleiden. Maar een promotioneel product, dat spreekt de consument aan. Hij is er blij mee en gebruikt het in zijn dagelijks leven.

De Europese Federatie van Verenigingen van Farmaceutische Bedrijven (EFPIA) heeft evenwel plannen om deze effectieve manier van adverteren volledig te bannen voor al haar leden. Waarom?
De federatie stelt dat de sector binnen een industrieel kader van zelfregulering moet streven naar meer openheid, verantwoordelijkheid en ethisch gedrag. Op zich is dat een goede ontwikkeling. Hun ultieme doel is om gelijke relaties tussen alle stakeholders van de farmaceutische industrie tot stand te brengen, gebaseerd op onderling vertrouwen en transparantie. Maar het is niet door het gebruik van elk promotieartikel zomaar te bannen, dat ze meer openheid of vertrouwen tussen stakeholders zullen creëren.

De zogenaamde EFPIA Code on the Promotion of Prescription-only Medicines to, and Interaction with, Healthcare Professionals (HPC Code) laat momenteel “goedkope” geschenken voor promotionele doeleinden toe. Als u niet langer gebruik mag maken van dit eenvoudige, maar bijzonder doeltreffende communicatiemiddel, zult u ter compensatie aanzienlijk hogere marketingbudgetten moeten voorzien. En we weten allemaal dat hogere marketingkosten een negatieve invloed hebben op de prijs, wat de relatie met de overheid onder druk zet en uiteindelijk ook een negatieve invloed heeft op de perceptie van de farmaceutische industrie bij het grote publiek.

Zelfs de wetgever acht het niet nodig dat ontvangers een bewijs bijhouden van geschenken die ‒ momenteel ‒ minder dan tien euro waard zijn, zo blijkt uit de richtlijn terzake. Van dergelijke geschenkjes kan immers niet worden verondersteld dat ze geldelijk voordeel opleveren of invloed uitoefenen.

Wij vragen dan ook met aandrang uw steun voor het behoud van de bestaande regels van de HPC-code, die het gebruik van “goedkope” promotionele producten toestaan. Zo kunnen we voorkomen dat er een communicatiemiddel verdwijnt en dat de marketinginitiatieven van de farmaceutische industrie negatief worden beïnvloed.

Ontdek de beste, coolste en nieuwste gifts + exclusieve kortingen

Schrijf je in en ontvang leuke tips én unieke promoties.